donderdag 10 februari 2011

Week 1

Dit jaar benut ik de weekkalender met foto's van Heinrich Hauser als inspiratiebron om mijn werk verder te verdiepen en ontwikkelen. Het gaat hierbij om meer zicht te krijgen op mijn schilderproces en de essentie van mijn werk beter te begrijpen.

Op maandag sla ik een pagina om in de kalender. De foto van die betreffende week is uitgangspunt voor het schilderij dat zondagavond afgerond moet zijn. Het formaat van het schilderij is 40 x 50 cm. In de tijd tussen het omslaan en het eindresultaat maak ik vele schetsen en ontleed ik het beeld in voor mij interessante vormen die ik tot een nieuwe compositie samen smelt. Aan het eind van de week staat het proces en de ontwikkeling boven een mooi afgerond schilderij maken. Het is dan ook mogelijk dat er op zondag een schilderij ontstaat die rommelt, maar die ontstaan is vanuit een boeiend proces en veel nieuwe informatie opgeleverd heeft. Dit is het uitgangspunt van dit traject.


Heinrich Hauser, Das Schwarze Revier, 1928
Week 1 van de weekkalender 2011 'Heinrich Hauser 1928'.


De allereerste schets. Deze schets probeer ik vrij dicht bij de foto te houden en vormt de uitvalsbasis voor de rest van de week.



Daarna begint het zoeken naar mijn vertaling van het beeld. Vaak in verf,






soms digitaal.





Hier ligt de basis voor het eerste schilderij van dit traject.



Het eindresultaat:


Schwarzes Revier Revised #1, 2011, 40 x 50 cm, acryl op doek

1 opmerking:

  1. Een interessant project en het begin ziet er veelbelovend uit. Ik ben zeer benieuwd waar je uit gaat komen.

    BeantwoordenVerwijderen